Duży w podróży

Przeszkody na Wiśle

Płynąc Wisłą z Goczałkowic do Gdańska spotkamy szereg mniej lub bardziej uciążliwych przeszkód. Wiele z nich stanowi duże niebezpieczeństwo dla kajakarza, dlatego warto przed wyruszeniem w swoją pierwszą wyprawę zapoznać się z ich charakterystyką. Na naszej drodze staną budowle hydrotechniczne, kamienne bystrza, progi, a nawet ruchomy jaz.

Poniżej znajduje się lista wszystkich przeszkód na Wiśle, w kolejności od źródła do ujścia. Ikonki kropel oznaczają skalę niebezpieczeństwa – zero to brak potencjalnego zagrożenia, a piątka przeszkodę, która nie jest możliwa do pokonania drogą wodną. Po kliknięciu obrazka otwiera się powiększenie na Mapach Google.

Ponieważ do jazów kategorycznie nie wolno podpływać, a przebywanie w ich pobliżu stanowi duże niebezpieczeństwo, opisane zostały drogi alternatywne, dzięki którym można przenieść kajak za taką przeszkodę. Nie są to drogi łatwe i niejednokrotnie wymagają od kajakarza sporego wysiłku, ale są jedyną możliwością bezpiecznego obejścia stopnia wodnego. Mimo wszystko warto korzystać ze śluz. W poradniku znajdują się numery telefonów, pod którymi można skontaktować się z obsługą. Śluzowanie zwykle odbywa się od świtu do zmierzchu. Jeżeli jednak jakiś obiekt jest nieczynny, to na obejście takiej budowli też znajdzie się sposób.

 

-38,00 km · Betonowa przeprawa

Przeprawa wybudowana najprawdopodobniej na użytek pobliskiej kopalni Silesia. Łączy oba brzegi Wisły i umożliwia dojazd ciężkim sprzętem na teren hałdy. W tym miejscu konieczna jest przenoska – najłatwiej wykonać ją na lewym brzegu. Kajak trzeba posadzić na wodzie dopiero 50 metrów dalej pod kładką. Całą operację utrudnia wysoki i grząski brzeg. Nie warto próbować wodować sprzętu wcześniej, bo może się to skończyć wywrotką.

-5,10 km · Silne bystrze

Google Map of 50.06493,19.19450

Czujność należy zachować już przed mostem drogowym w Bieruniu (A), gdzie nurt przyspiesza, a woda zaczyna falować, ale dopiero pod mostem kolejowym (B) napotkamy na poważną przeszkodę. Konieczna może być przenoska, choć niewątpliwie trudna do wykonania ze względu na stromy brzeg. Bystrze jest duże nawet przy wysokim stanie wody. Tylko doświadczeni kajakarze mogą próbować pokonać tę przeszkodę.

4,20 km · Stopień wodny Dwory

Google Map of 50.049396,19.284979

Na rozwidleniu (A) stosować się do znaków wodnych i skręcić w prawo w kierunku śluzy Dwory. Lewa odnoga wiedzie w stronę jazu (B). Jeżeli w tym miejscu planowana jest przenoska trzeba ją wykonać dopiero po wpłynięciu w kanał. Można wtedy z lewego brzegu do kamiennego bystrza (C) przetransportować kajak po utwardzonej drodze przy pomocy wózka do przenosek. Odległość do pokonania to około 350 metrów. Poniżej bystrza jest dogodne miejsce do wodowania ale trzeba uważać na silny nurt i odwój. Dalsza przenoska okupiona będzie problemami z ponownym posadzeniem kajaka na wodzie ze względu na wysoki brzeg, który znacznie utrudnia zejście.

7,10 km · Śluza Dwory

Google Map of 50.043753,19.317208

Budowla zlokalizowana jest prawie 3 kilometry od wejścia do kanału. W sprawie śluzowania kontaktować się z obsługą pod numerem telefonu 33 842-22-79 lub 33 842-40-00. Jeżeli konieczna będzie przenoska można spróbować przedostać się w kierunku zakola Wisły, jednak zejście może być utrudnione ze względu na wysoki brzeg. W linii prostej to niecałe 100 metrów, ale konieczny będzie rekonesans. W innym wypadku obejść śluzę drogą asfaltową (około 400 metrów) i zwodować kajak na lewym brzegu.

 lub 

22,90 km · Stopień wodny i śluza Smolice

Google Map of 50.029676,19.430719

Na rozwidleniu (A) skręcić w prawo i płynąć w kierunku śluzy (C). Aby skontaktować się z obsługą można zadzwonić pod numer 33 841-01-73 lub 33 841-01-72 wew. 115 i ustalić warunki śluzowania. Jeśli trzeba będzie przenieść kajak, można to zrobić z pomostu przy awanporcie przedostając się na drugą stronę wału. Za jazem (B), a w pobliżu mostu drogowego, znaleźć dogodne miejsce do wodowania. Do przejścia około 150 metrów.

 lub 

37,40 km · Stopień wodny Łączany

Google Map of 49.986201,19.5885969

Na rozwidleniu (A) skręcić w prawo i wpłynąć do Kanału Łączańskiego. Od tej pory podróż przebiegała będzie po stojącej wodzie przez około 17 kilometrów. W końcowym fragmencie kanału znajduje się śluza Borek Szlachecki. Można jednak w tym miejscu przenieść kajak z kanału za jaz (B) główną drogą, jednak jest to bardzo długa i męcząca operacja. Odległość do pokonania to 850 metrów.

56,50 km · Śluza Borek Szlachecki

Google Map of 49.971012,19.778019

Kontakt z obsługą pod numerem telefonu 12 276-13-57. Śluzowanie czasem odbywa się tylko przy udziale większej jednostki. Jeżeli obiekt jest nieczynny można dogadać się z pracownikami, którzy otworzą furtki w ogrodzeniu i pomogą przenieść kajak. Do przejścia jest około 200 metrów.

 lub 

66,40 km · Stopień wodny i śluza Kościuszko

Google Map of 50.03063,19.81883

W lewej części stopnia wodnego znajduje się śluza (A). Warto wcześniej skontaktować się z obsługą pod numerem telefonu 12 429-91-14 i dopytać o możliwość śluzowania. Przenoska jest możliwa tylko prawą stroną i tylko po otrzymaniu wyraźnej zgody od obsługi. W innym przypadku podpływanie pod jaz (B) jest skrajnie niebezpieczne. Kajak wyciągnąć można dzięki betonowym schodkom 100 metrów od wiaduktu autostradowego. Wodowanie w pobliżu Toru Kajakarstwa Górskiego jest utrudnione ze względu na stromy, kamienisty brzeg. Lądem pokonać trzeba około 400 metrów.

 lub 

80,80 km · Stopień wodny i śluza Dąbie

Google Map of 50.05413,19.97663

Zbliżając się do stopnia wodnego należy trzymać się lewego brzegu Wisły. Znajduje się tu śluza (A) – kontakt z obsługą pod numerem telefonu 12 656-04-96 – oraz jaz (B). Również na lewym brzegu możliwa jest bezpieczna przenoska całego sprzętu. Kajak wyciągnąć można na pomoście Krakowskiego Tramwaju Wodnego, a następnie przejść z całym dobytkiem wąskim tunelem pod ulicą. Wodowanie w awanporcie, po zejściu ze stromej skarpy. Do przejścia około 200 metrów.

 lub 

92,60 km · Stopień wodny i śluza Przewóz

Google Map of 50.043652,20.099731

Jeden z najbardziej niewdzięcznych stopni wodnych. Z uwagi na betonowy próg wystający za śluzą (A) jest ona często bezużyteczna, a jej obejście jest bardzo trudne ze względu na ukształtowanie terenu. Obiekt jest ogrodzony więc bez pomocy obsługi się nie obejdzie. Telefon kontaktowy na śluzę to 12 645-06-40 – warto zadzwonić dużo wcześniej i uzgodnić szczegóły. Jeżeli nie uda się uzyskać pomocy to przenoskę najłatwiej wykonać około 300 metrów przed jazem (B), na prawym brzegu. Wiedzie stamtąd gruntowa droga, po której z powodzeniem da się ciągnąć wózek z kajakiem. Niestety do przejścia jest dystans 750 metrów. W żadnym wypadku nie podpływać bliżej jazu! Poniżej bystrza (C) jest odpowiednie miejsce do posadzenia kajaka na wodę, choć nieco kamieniste. Trzeba też uważać na silny nurt.

 lub 

119,00 km · Silne kamienne bystrze

Google Map of 50.11821,20.36022

Przy średnim i niskim stanie wody występuje na całej szerokości Wisły. Do pokonania przy prawym brzegu, choć niektóre źródła mówią o lewym – wszystko zależy od warunków panujących na wodzie. Dobrze zrobić przerwę na ocenę sytuacji z brzegu i zapoznać się z przeszkodą, a następnie zdecydować którędy warto przepłynąć. Przydaje się umiejętność czytania rzeki i wybierania optymalnych przejść wśród kamieni i fal. Przy wysokim poziomie wody przeszkoda praktycznie nie występuje.

223,60 km · Ruchomy jaz w Połańcu

Google Map of 50.43583,21.34358

Jedyna taka przeszkoda na Wiśle. Okresowo piętrzy wodę, aby dostarczyć jej odpowiednią ilość do elektrowni, zwykle podczas niskiego stanu rzeki. Próg znajduje się na całej szerokości i tworzy zawirowania oraz odwoje, nawet gdy jest opuszczony, choć nie powoduje wtedy większego niebezpieczeństwa. Jeżeli jednak próg piętrzy wodę to kajak należy przenieść na prawym brzegu i zwodować możliwie najdalej. Podczas zbliżania się do przeszkody trzeba zwracać uwagę na oznaczenia oraz płynąć prawą stroną Wisły. Informacje o aktualnym stanie progu piętrzącego można uzyskać w elektrowni pod numerem telefonu 15 865-61-66.

 lub 

426,00 km · Próg piętrzący

Google Map of 51.669003,21.468908

Stały próg piętrzący, zbudowany na potrzeby elektrowni Kozienice. Przegradza całe koryto rzeki. Przed i za progiem widoczne są żółte boje oraz znak zakazujący przejścia. Przenoska możliwa jest na lewym brzegu przy sztucznie usypanych plażach. Większe jednostki pływające mogą skorzystać z dźwigu. Potrzebę taką należy zgłosić na całodobowy numer telefonu komórkowego: 601-344-671, lub na telefon stacjonarny: 48 614-13-08.

674,50 km · Tama i śluza Włocławek

Google Map of 52.65895,19.1340

Zapora (A) kończy kapryśny Zalew Włocławski. Można tu skorzystać ze śluzy (B) przy lewym brzegu jednak śluzowanie odbywa się w odpowiednich godzinach i zwykle wtedy, gdy zbierze się określona ilość jednostek. Telefon kontaktowy z obsługą to 54 233-93-95 – lepiej zadzwonić wcześniej i dopytać o możliwość przeprawy. Jeżeli obiekt jest nieczynny kajak można przenieść przez drogę, na prawym brzegu. Wodowanie na rozlewiskach z drugiej strony tamy, po pokonaniu około 450 metrów lądem. Wstęp na drugą stronę zapory dla ludzie nieupoważnionych jest zabroniony pod groźbą kary administracyjnej, dlatego warto wcześniej uzyskać pozwolenie na przenoskę. W żadnym wypadku nie wodować kajaka po lewej stronie krzyża ze względu na kamienny próg (C).

 lub 

935,80 km · Śluza w Przegalinie

Google Map of 54.30919,18.92145

Jeśli ktoś chce dopłynąć do Gdańska to jest to ostatnia budowla hydrotechniczna na szlaku i jednocześnie ostatnia przeszkoda. Telefon na śluzę to 58 323-93-76. Zwykle nie ma żadnego problemu z przeprawą. Zdarza się, że trzeba chwilę poczekać, ale czas oczekiwania nie powinien być dłuższy niż 10 – 15 minut. Gdyby jakimś sposobem nie było możliwości przeprawienia się na drugą stronę to dogodne miejsce do przenoski znajduje się na prawym brzegu (około 300 metrów lądem).

 lub 

Michał

Mistrz Europy Centralnej, dwukrotny Mistrz Słowacji i Wicemistrz Polski w klasie w rajdach samochodowych. Czterokrotnie przepłynął Wisłę od źródeł do ujścia. Okrążył na motocyklu Polskę wzdłuż wszystkich granic. Poszukiwacz przygód i nowych możliwości. Pasjonat podróży, fotografii, motoryzacji, sportów ekstremalnych i jazdy na rowerze.

1 komentarz

Pozostaw odpowiedź Marek Anuluj pisanie odpowiedzi